پرش به محتوای اصلی

صنف فروشندگان لوازم یدکی و قطعات خودرو فروشندگان لاستیک 1400

صنف فروشندگان لوازم یدکی و قطعات خودرو فروشندگان لاستیک 1400
از پشتیبان سایت در
Number of replies: 0

گزارشهای اصناف با مراجعه مستقیم به تعدادی از بنگاه های اقتصادی فعال در شهر تهران با در نظر گرفتن پراکندگی جغرافیایی آنها، انجام می گیرد. در این گزارش می خوانید:

  • سهم لاستیک ساخت داخل در بازار مصرف از حدود ۷۰ درصد به حدود ۸۰ درصد رسیده است و از سوی دیگر، با توجه به افزایش اخیر قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید، قیمت لاستیک اتومبیل و موتورسیکلت ساخت داخل به‌طور متوسط ۱۵ درصد و لاستیک‌های وارداتی به‌طور متوسط ۲۰ درصد افزایش یافت.
  • با وجود این که در مردادماه سال گذشته نیز مشکل کرونا وجود داشت اما الان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۲۰ درصد رکود بیشتر مواجه هستیم.
  • شیوع کرونا و کاهش تردد اتومبیل در سال آغازین اپیدمی موجب کاهش استهلاک اتومبیل و کاهش تقاضا برای قطعات یدکی شده است 
  • کاهش قدرت خرید خانوارها و همزمان افزایش هزینه تعمیرات ،موجب کاهش تقاضا برای قطعات یدکی نو و افزایش تقاضا برای قطعات دست دوم شده است . 
  • شدت گرانی و تورم بر روی کالاهای عمومی و افزایش قیمت ارز باعث رشد قیمت لوازم یدکی شد در نتیجه فروش لوازم یدکی دست دوم به صورت امری اجتناب پذیر  رواج پیدا کرد.
  • افزایش قیمتها در سال 99 موجب تشویق تولید کنندگان داخلی به افزایش کیفیت و کمیت تولید قطعاتت شد 
  • در سال ۹۹ صنف فعال در حوزه قطعات یدکی با گرانی، پایین بودن کیفیت، کمبود و رکود در حوزه قطعات روبه‌رو بود و در مجموع سال بدی برای کسب و کار این قشر بود
  • در فاصله سال 1399 تا نیمه اول 1400بازار شاهد  افزایش ۲۳ تا ۱۱۸ درصدی قیمت لوازم یدکی برای قطعات مختلف خودرو های داخلی بوده است در برخی قطعات  افزایش قیمت به  بیش از ۱۱۸ درصد نیز رسیده است .
  • هر وقت تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه به بازار مراجعه می‌کنند، با قیمت‌های جدید مواد اولیه مواجه شده و افزایش قابل توجه مواد اولیه، این صنعت را در تنگنا قرار داده است. در روزهای اخیر نرخ ارز مجددا افزایش یافته است و این مساله، در میزان افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی تولید‌کنندگان لاستیک، بسیار تاثیرگذار است.
  • در حال حاضر نسبت به چند ماه گذشته عرضه قطعات در بازار افزایش یافته است تنها در مورد اتومبیل های کم تیراژ ،ورود قطعات به صورت سفارشی و از طریق مرزهای آبی و هوایی صورت می گیرد .
  • افزایش قیمت برای لوازم یدکی خودرو های خارجی بسیار بیشتر بوده و به حد  ۵۰ تا ۱۵۷ درصد رسیده است . جالبتر آن که بعضا قطعاتی در بازار میتوان یافت که قیمت آنها بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته اند
  • با توجه به آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه ماه نخست امسال میزان تولید لاستیک خودرو در کشور به بیش از ۶۴ هزار تن رسیده است در حالی که در سه ماه پایانی سال گذشته میزان تولید لاستیک در کشور ۶۲ هزار و ۸۰۰ تن بوده است
  • تنها راه خنثی کردن تاثیر افزایش هزینه‌های مواد اولیه و دستمزدها، کاهش هزینه‌های جاری کارخانه‌های تولیدی لاستیک است تا بتوان بخشی از هزینه‌های کارخانه‌ها را کنترل کرد  اما این مساله نمی‌تواند همه تغییرات تراز مالی‌ تولیدکنندگان را جبران کند.
  • با هرگونه تغییرات و افزایش یا کاهش سهام کارخانه‌های تولیدی لاستیک در بازار سرمایه بسیار نگران می‌شوند و این باعث دغدغه سهامداران این کارخانه‌ها در بازار سرمایه نیز می‌شود. 
  • قیمت لوازم یدکی دست دوم را ۳۰ تا ۴۰ درصد کم‌تر از قطعات نو اعلام  شده در حالی که عدم کارآیی لوازم یدکی دست دوم اهمیتی بیش از قیمت این قطعات دارد.
  • بسیاری از فروشندگان لوازم یدکی خودرو به علت این که بتوانند حق بیمه، مالیات و... را پرداخت کنند، مجبور می‌شوند محصولات خود را با ۲ تا ۳ درصد سود یا حتی به قیمت خرید به فروش برسانند. حتی زدر صورت نیاز مانی ، فروشندگان کالاهای خود را زیر  قیمت  می‌فروشند
  • قیمت‌ها نیز در ابتدای سال ۱۴۰۰ به دلیل افزایش نرخ حق بیمه حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد ولی بعد از آن تا به امروز تغییری نکرده است.  
  • همزمان با افزایش هزینه‌های فروش، علاقه بازار به مصرف لاستیک ایرانی افزایش یافت و به همین دلیل، تولید‌کنندگان لاستیک میزان تولید خود را نیز افزایش دادند ولی فروش بیشتر لاستیک، کفاف همه افزایش هزینه‌های کارخانه های تولید لاستیک را نمی‌دهد و آنها نیز اگر چه نه به اندازه لاستیک وارداتی ولی با شیب ملایم، قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند
  • کاهش واردات لوازم‌یدکی، ازدیاد لوازم تقلبی، گرانی لجام‌گسیخته و قطعات بی‌کیفیت در بازار موجب شده تا بسیاری از صاحبان خودرو برای تعمیر و یا تعویض قطعه موردنیاز خودروی خود به خرید لوازم دست‌دوم و کارکرده روی بیاورند
  • برای مقابله با هزینه‌های جاری، کارخانه‌های تولیدکننده درصددند میزان تولید خود را بیشتر کنند تا بتوانند بخشی از اثرات تورمی و قیمت تمام شده لاستیک را کاهش دهند و آن را جبران کنند.  
  • میزان فروش فیزیکی محصولات  60 درصد از واحدها در سال جاری  در وضعیت ثبات یا صعودی قرار داشته  است. بنا به گمانه زنی فعالان این رقم در سال آتی به 86 درصد خواهد رسید.
  • ارزیابی صاحبان صنف برای سال آتی نشان از کاهش تعداد مشتریان برای 20 درصد از واحدها دارد.
  • 32 درصد از جامعه اماری این پیمایش در زمره مشتریان فعال و غیر فعال بانک سامان بوده اند.
  • 24 درصد از مشتریان بانک سامان از خدمات ارائه شده توسط بانک ابراز رضایت کرده اند.
  • در سال جاری میزان سود آوری در  67 درصد از بنگاهها وضعیت صعودی و یا ثبات داشته است این رقم در سال آتی به   68  درصد افزایش خواهد یافت.
  • در سال جاری 75  درصد از واحدها با ثبات و یا افزایش در مانده گردش مالی مواجه بوده اند. ارزیابی فعالان بازار حکایت از ثبات و یا افزایش گردش مالی در79 درصد از واحدها دارد.
  • در حال حاضر37 رصد از واحدها در کسب و کار خود از روش خرید مدت دار استفاده می کنند.
  • 41 درصد از صاحبین واحدهای فروش بخشی از نیازهای مالی خود را از نظام بانکی تامین می کنند.
  • 35 درصد از واحدها با کاهش  تعداد مشتریان مواجه بوده اند.